Erwin in Zuid-Amerika

Peru: Chiclayo, Chachapoyas, Kuelap, Cajamarca en Trujillo.

Beste!

Een nieuw bericht vanuit Peru. Zit nu in Trujillo, een grote stad, en dit is mijn op een na laatste stop voor Cuzco. Alleen Lima wordt nog bezocht en dan is het de beurt aan Macchu Picchu.

Allereerst even een rectificatie van mijn vorige bericht. Chiclayo is geen klein dorp, maar gewoon een grote stad. Wat wel klopt is dat ik daar heen moest om naar Kuelap te gaan. Chiclayo is verder een levendige stad en in de binnenstad ziet het er eigenlijk vrij westers uit moet ik zeggen.. Hier en daar wat moderne lunchrooms, grote kledingzaken en goed onderhouden gebouwen en plazas. Ook opmerkelijk is dat er overal wifi te vinden is. Een kopje koffie of een ananassap is al voldoende om het wachtwoord te krijgen. Ook is er in bijna alle hostels wel wifi te vinden. Had dat eerlijk gezegd niet verwacht, maar is wel weer een prima verassing. In de stad zelf is niet heel veel te doen, maar in de omgeving zijn wat opgravingen gedaan en is er een heleboel goud gevonden. Een van deze graven is van de zogenaamd Señor de Sipan, een lokale heerser in de pre-Inca periode. Een dagtour naar Sipan, een museum en een andere opgraving was dus prima om alles te zien.

In Chiclayo had ik een tour geregeld naar Chachapoyas en dat was echt geweldig. Chachapoyas ligt in de bergen en is echt een klein en rustigdorp. De tour was drie dagen en bestond de eerste dag uit een wandeling naar Gocta, de derde hoogste waterval ter wereld. Dit staat trouwens ook weer ter discussie. Het hoogtepunt van de tour was een bezoek aan Kuelap. Dat is een ruïnecomplex op een hoogte van 3000 meter. Voor feitjes e.d. kan je gewoon op Wikipedia kijken, dus dat moet wel goed komen. Het hele complex ligt op de top van een berg. Ze hebben daar ooit een muur gebouwd en vervolgens binnenin allemaal steen en puin gestort om het te nivelleren. Vervolgens konden huizen worden gebouwd, en dat zijn er ongeveer 400 geworden. Het hele complex is ongelooflijk indrukwekkend en groot. Helaas is het grootste deel nog overwoekerd met struiken en bomen. Dit komt simpelweg door het feit dat er geen geld is om alles op te graven en te onderhouden. Daarnaast is het complex, in tegenstelling tot Macchu Picchu, minder toegankelijk voor toeristen. Hierdoor komen er minder bezoekers, dus minder geld, dus minder mogelijkheden. Klinkt logisch eigenlijk. Enerzijds heeft het wel iets om op een plek te zijn, wat niet zo massaal is als Macchu Picchu, anderzijds zou het ook wel gaaf zijn als alles is opgegraven. Nu ligt er namelijk nog enorm veel onder de grond. Een dagje graven resulteert in een enorme hoeveelheid aan potjes, pannen, gereedschappen en weet ik veel nog meer. Enfin, het hele bezoek was echt super gaaf en ik ben zeker benieuwd hoe Macchu Picchu gaat worden.

Ik heb foto´s van Kuelapgeupload, dus KLIK HIER VOOR FOTO´S

Na het bezoek aan Chachapoyas ging ik, via Chiclayo, door naar Cajamarca. Volgens wat mensen in Chiclayo zou daar super goede melk en kaas te vinden zijn. En dat klopt, dus dat is fijn. Ook viel ik daar met mijn neus in de boter, omdat ze de dag nadat ik aankwam een feestdag hadden. Corpus Christi oftewel Sacramentsdag. Moet eerlijk zeggen dat ik dat even opgezocht heb. De hele dag waren allerlei bandjes aan het spelen en hadden ze grote schilderijen op de grond gemaakt. Was wel gaaf eigenlijk. Na de feestelijkheden in Cajamarca (de dag na Corpus Christi vierden ze San Juan) ging ik door naar Trujillo. Een kleine 7 uur in een bus, gemaakt aan de hand van Peruaanse maten (lees: de gemiddelde Peruaan is 1,65 meter en dus is de enige oplossing mijn benen in het gangpad te gooien), en ik kon eindelijk mijn benen weer strekken.

In de omgeving van Trujillo is er genoeg te doen, dus ik zal waarschijnlijk weer een tour doen. Daarna gaat het vrij snel en wil ik 1 of 2 juli in Cuzco aankomen. Een week voor de Inca Trail, maar dat is wel fijn i.v.m. het wennen aan de hoogte. Daarnaast heb ik daar afgesproken met een Duitser, die eveneens op de Galapagos een vrijwilliger was. Samen even wat tours doen en dan 10 juli beginnen aan de Inca Trail richting Macchu Picchu! Dat belooft wat eerlijk gezegd!

Reacties

Reacties

Alex

Overal Wifi? Zun zou blij zijn.

Fadyan

Erg gave foto's, veel plezier in Macchu Picchu!

Gr Fadyan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!